وقتی معاهده ۴۴ سال قبل الان اجرا شد!
.
اطلاعات کاربری
درباره ما
دوستان
خبرنامه
آخرین مطالب
لینکستان
دیگر موارد
آمار وب سایت

 به گزارش جارنیوز به نقل از افکارنیوز

«اسماعيل حيدري آزاد» در گفت وگو با خراسان افزود: بر اساس اين پروتکل که مربوط به قبل از استقلال کشوري به نام ترکمنستان بوده است، از ورود کاميون هاي با بار بيش از ۲۰تن به اين کشور جلوگيري مي شود و تنها به کاميون هاي کمتر از اين ميزان بار، اجازه ورود داده مي شود که مقصد آن ها نيز فقط بايد عشق آباد (پايتخت) باشد.

وي گفت: با اجراي اين پروتکل و جايگزين شدن مرزها و گمرکات لطف آباد و سرخس، تجار و صادرکنندگان کالا با مشکلاتي روبه رو شده اند و تمايلي براي ارسال و صدور کالا از اين گمرکات ندارند زيرا شهر مرزي باجگيران و گمرک و پايانه آن با فاصله ۳۵کيلومتر تا عشق آباد نزديک ترين معبر و گمرک با پايتخت اين کشور و آسياي ميانه است.

«حيدري آزاد» تصريح کرد: دولت جمهوري اسلامي ايران تاکنون پروژه هاي قابل توجه و مهمي را در شهر مرزي باجگيران و نقطه صفر مرزي آن در ارتباط با صادرات و واردات کالا و مبادلات تجاري احداث و راه اندازي کرده است. پايانه بزرگ مرزي و ساختمان و تاسيسات گمرک و دستگاه ايکس ري، بازارچه مرزي و... از آن جمله است.

اين در حالي است که در آخرين سفر هيئت دولت به استان خراسان رضوي و سفر رئيس جمهور به قوچان، پيشنهاد و درخواست اين شهرستان نيز در خصوص ايجاد منطقه آزاد تجاري باجگيران به تصويب رسيد و مطالعات و اقدامات آن در حال انجام است.

رئيس گمرک باجگيران نيز در اين باره گفت: با اجراي اين پروتکل قديمي، مرز باجگيران يک مرز مسافري و گردشگري قلمداد مي شود و گمرک لطف آباد و سرخس هم جزو مرزهاي ريلي به حساب مي آيد.

«رحيم زاده» افزود: اين در حالي است که در ۵ماهه اول امسال حدود ۱۱۰هزار تن کالا به ارزش بيش از ۱۲۱ميليون دلار، از گمرک باجگيران به ترکمنستان و کشورهاي آسياي ميانه صادر شده است که نسبت به گذشته رشد خوبي داشته است.

وي خاطرنشان کرد: گمرک مرزي باجگيران يکي از پرسابقه ترين گمرکات خراسان و کشور با قدمتي بيش از يک قرن است و همواره نيز مورد توجه تجار و صادرکنندگان و رانندگان ترانزيتي بوده است. از اين رو به راحتي نمي توان اين مزيت را ناديده گرفت.

عده اي از صادرکنندگان و رانندگان کاميون هاي ترانزيت نيز در تماس ها و گفت وگو با خراسان، صدور کالا از گمرک باجگيران را بسيار راحت تر و به صرفه تر مي دانند، به ويژه در مورد بار و کالاهايي مانند ميوه و تره بار که بايد زودتر به مقصد برسند.

گزارش خبرنگار ما حاکي است مردم باجگيران و مرزنشينان اين منطقه هم با توجه به اين وضعيت، با مشکل روبه رو شده اند، چرا که با اين اقدام دولت همسايه، عده اي از مردم باجگيران هم چون رانندگان سواري ها، کارگران و... بيکار شده اند زيرا آن ها از طريق همين فعاليت هاي ترانزيتي و مربوط به حمل و نقل کالا، امرار معاش مي کرده اند.

به گفته برخي رانندگان ترانزيت، امروز ديگر کاميوني وجود ندارد که وزن آن با بار کمتر از ۲۰تن شود، چرا که اکنون حمل و نقل با کاميون ها و تريلي هاي بزرگ و پيشرفته و مجهز، در محورها و معبرهاي مرزي و بين کشورها و جاده ها صورت مي گيرد. ضمن آن که با اين اقدام ترکمنستان، کاميون هاي خروجي، تنها مي توانند به مقصد عشق آباد تردد کنند و حق خروج از آن جا به ساير کشورهاي آسياي ميانه را ندارند. لازم است مسئولان کشورمان براي برطرف کردن اين مشکل و محدوديت هاي ناشي از آن به هر نحو ممکن چاره انديشي کنند.
پي گيري هاي بي نتيجه!

براي پي گيري موضوع پنج شنبه گذشته در تماس تلفني با دفتر نمايندگي وزارت امور خارجه در مشهد، سعي شد اين موضوع با نماينده وزارت امور خارجه در شمال و شرق کشور نيز مطرح و نظر وي در اين گزارش استفاده شود. با توجه به اين که اعلام شد وي در جلسه است، با يکي از معاونان وي (عرفاني)، تماس تلفني انجام گرفت که وي نيز بدون هيچ گونه اظهارنظري خبرنگار ما را دوباره به نماينده وزارت خارجه در شمال و شمال شرق ارجاع داد.

سرانجام بعدازظهر پنجشنبه گذشته موفق شديم با «عباس ارباب خالص» تماس بگيريم و موضوع را مطرح کنيم که وي پاسخ گويي خود را منوط به ارسال گزارش و بررسي آن دانست!

در ادامه روز گذشته سوالات از طريق نمابر به دفتر نماينده وزارت خارجه در استان فرستاده شد اما تا زمان درج گزارش برخلاف وعده قبلي، پاسخي (شفاهي يا کتبي) از سوي اين دفتر به روزنامه ارسال نشد در نتيجه پي گيري هاي انجام شده بي نتيجه ماند و....

تاکيد رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي بر ضرورت رفع محدوديت ترانزيتي در پايانه مرزي و گمرک باجگيران

رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي نيز بر ضرورت رفع محدوديت هاي ترانزيتي در پايانه مرزي و گمرک باجگيران براي ارتقاي سطح مراودات تجاري با ترکمنستان تاکيد کرد. به گزارش روابط عمومي سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي، «علي صفرزاده» اظهار داشت: محدوديت هايي که کشور ترکمنستان براي تردد کاميون هاي حامل کالاهاي تجاري در مرز باجگيران اعمال مي کند بايد به منظور حجم ترانزيت کالا از اين مسير و توسعه روابط تجاري از طريق راه هاي زميني رفع شود.وي با اشاره به اين که هم اکنون کشور ترکمنستان از ورود کاميون هاي با وزن بيش از ۲۰تن از طريق باجگيران به اين کشور ممانعت به عمل مي آورد، گفت: اين کار صرفه اقتصادي نداشته و عملاً تردد را در اين مسير بسيار محدود کرده است.صفرزاده با بيان اين که در حال حاضر مرز جمهوري اسلامي ايران در باجگيران باز مي باشد و محدوديتي براي ورود کاميون هاي بار ترکمنستان به ايران وجود ندارد، افزود: اعمال محدوديت از سوي دولت ترکمنستان، باعث شده بخش غالب کاميون هاي عبوري ترانزيت که قبلاً از مرز باجگيران عبور مي کردند در شرايط حاضر، بار را از طريق مرز لطف آباد منتقل و به مقاصد مختلف از جمله ترکيه و يا بالعکس جابه جا کنند.

وي با توجه به وابستگي اکثر مردم منطقه به فعاليت هاي مرتبط و بي رونقي در باجگيران تاکيد کرد: با عنايت به شرايط خاص مورد نياز کاميون هاي ترانزيتي و نبود صرفه اقتصادي ارسال کالا در مقياس کوچکتر در مسيرهاي طولاني تر زميني براي ساير کشورها، ضروري است گمرک باجگيران و تمامي امکانات گمرکي آن اختصاصاً متعلق به کالا و کاميون هاي ايراني شده و به عنوان دروازه خاص صادرات عمل کند. صفرزاده اظهار داشت: اين اقدام نشان دهنده رويکرد تعاملي مثبت ايران با کشورهاي همسايه و ترسيم کننده افق بلندي از توسعه و روابط ۲کشور خواهد بود.




:: موضوعات مرتبط: اقتصادي , ,
:: برچسب‌ها: کاميون , ترکمنستان , سازمان صنعت , معدن ,
:: بازدید از این مطلب : 212
|
امتیاز مطلب : 11
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
ن : اسماعیل اسدی خواه
ت : یک شنبه 26 شهريور 1391
.
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








موضوعات
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
پشتیبانی