کلاه پهلوی «دفیله» مدل ها
.
اطلاعات کاربری
درباره ما
دوستان
خبرنامه
آخرین مطالب
لینکستان
دیگر موارد
آمار وب سایت

به گزارش جارنیوز به نقل از افکارنیوز

بین افرادی که «مدل» لباس هستند و از آنها برای نمایش مد روز استفاده می شود، اصطلاحی است به نام «دِفیله» که در واقع سکویی است T شکل، که مدل ها شبیه گربه بر روی آن راه می روند و از این جهت در زبان انگلیسی به آن catwalk می گویند.تخته ای که گویا جمعه شب ها میهمان ناخوانده خانواده های ایرانی شده است.

پروژه کلاه پهلوی با آن مدت زمان طولانی تولید و خبر هزینه ۱۰ میلیارد تومانی اش در کنار تبلیغات فراوان سیما برای نمایش آن، چشم های بسیاری را به سوی این آخرین ساخته ضیاالدین دری جلب کرده بود. پروژه ای که با شروع پخش این سریال خوش آب و رنگ که پس از سریال های تاریخی موفقی چون مدار صفر درجه و کیف انگلیسی و بالا رفتن توقع مخاطبان و نیز منتقدان، امید ها نسبت به آن کمتر شد و انتقادها بیشتر.

سازندگان سریال ادعا می کنند که هدف از پخش این سریال، جریان شناسی کشف حجاب و استحاله فرهنگی در زمان پهلوی اول و دوم و نیز موشکافی تاریخی این مساله در این برهه خاص از تاریخ کشورمان است. اما باید پرسید اثرات ضد فرهنگی که این سریال دارد به خورد مخاطب می دهد، با هدفی که ساخت آن کلید خورده تناسبی دارد؟

حضور چند «مدل لباس» به عنوان کاراکترهای اصلی سریال گواه بر این است.امیر علی دانایی که در نقش فرخ بازی می کند، پیش از این به عنوان یکی از مدل های لباس مطرح بوده است. همچنین کارنامه سینمایی این بازیگر نشان می دهد که وی تنها در یک فیلم با عنوان «سه درجه تب» بازی کرده است و این تنها سابقه بازیگری این مدل است.

از طرف دیگر بازیگر مقابل وی که در نقش یک دختر فرانسوی ایفای نقش همسر وی را می کند، نیز یک مدل است که کاملا حرکات و ادای یک مدل را در بازی خود اجرا می کند.

پوشیدن لباس های شب برای بازیگران زنی که به اصطلاح نقش فرنگی ها را بازی می کنند و بعضا مد امروز می باشند در این سریال نیز جلب توجه می کند.

از نکات دیگر این سریال می توان به آرایش و گریم بازیگران زن این سریال اشاره کرد، به طوری که گریم سنگین و اطوارهای آنان به گونه ای است که جلب توجه آنها ار بازیگران خارجی این سریال که بدون حجاب بازی می کنند بیشتر است!

ممکن است سازندگان این سریال توجیه جذب مخاطب را عنوان کنند که این خود صرفا یک بهانه است، چرا که کارهای تاریخی با مضمون مشابه توانسته بودند علاوه بر جذب مخاطب، موازین عرفی و شرعی جامعه را حفظ کنند که در این مورد می توان به سریال «مدار صفر درجه» و یا ساخته پیشین خود آقای دری یعنی «کیف انگلیسی» اشاره کرد.

برای مقایسه کافی است نحوه پوشش و بازی کاراکتر "مستانه " کیف انگلیسی را با کاراکترهای این سریال مقایسه کرد. و یا به عنوان نمونه دیگر می توان از کاراکتر "زلیخا" سریال یوسف پیامبر (ع) نام برد. در "یوسف پیامبر(ع)" اگرچه کارگردان برای جذب مخاطب و نیز باور پذیری از گریم سنگین برای این کاراکتر استفاده کرده بود ولی به هیچ عنوان زنندگی و بی حیایی در این سریال به خورد مخاطب داده نمی شد.

در این راستا برخی از ائمه جمعه از جمله آیت الله علم الهدی تذکراتی داده اند که گویا هنوز به گوش مدیران سیما نرسیده است.

این عضو مجلس خبرگان رهبری با ابراز تأسف و انتقاد شدید از اینکه امروز در جامعه ما هنر هفتم عقاید خلاف اسلامی را ترویج می‌دهد، گفته بود: «متأسفانه هر دستی که در هنر هفتم فعالیت دارد به جای ترویج حجاب که نماد حضرت معصومه (س) است، ضربه بر پیکره حجاب جامعه می‌زند.»

امام جمعه مشهد با انتقاد شدید از پخش این سریال اظهار داشته بود: «آیا برای تبیین مسائل دوره رضاخان باید بی‌عفتی و بی‌حجابی را ترویج دهید؟»




:: موضوعات مرتبط: فرهنگ/هنر , ,
:: برچسب‌ها: کلاه پهلوی , دفیله , مدل , مدل لباس , سریال یوسف پیامبر (ع) ,
:: بازدید از این مطلب : 324
|
امتیاز مطلب : 13
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
ن : اسماعیل اسدی خواه
ت : جمعه 21 مهر 1391
.
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








موضوعات
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
پشتیبانی