با سمبوسه فروشی قهرمان المپیک می‌شوم
.
اطلاعات کاربری
درباره ما
دوستان
خبرنامه
آخرین مطالب
لینکستان
دیگر موارد
آمار وب سایت

به گزارش جارنیوز به نقل از ایران

اول: یک دکه کنار خیابانی در دزفول، سمبوسه عالی، جوانی رعنا و دلاور و خوش‌قد و بالا، مشتری‌هایش به او می‌گویند پهلوان، فروشش بد نیست، اما سمبوسه‌فروشی که درآمدی ندارد.

دوم:
خانه کشتی در ورزشگاه آزادی، یک هیکل تراشیده، جوانی رعنا، خوش‌تیپ و خوش‌قد و بالا، سینه‌ای ستبر و بازو‌‌هایی درشت، کشتی‌گیر است، عضو تیم‌ملی جوانان با چندین و چند عنوان قهرمانی کشوری و در مقام درخور جهانی.

مجتبی مرادی این روز‌‌ها سخت تمرین می‌کند تا تیم کشتی جوانان ایران را صاحب طلای وزن 120 کیلوی جهان کند. می‌گویند ورزشکار برای قهرمانی باید تمرکز داشته باشد، ولی او که انگیزه، انرژی و شور جوانی دارد آنچنان تمرکز لازم را ندارد! دکه سمبوسه‌فروشی‌اش را در دزفول ر‌‌ها کرده تا نخستین خوزستانی‌اي باشد که در کشتی آزاد می‌درخشد. می‌خواهد بدرخشد، ولی فکرش پیش پدر از کار افتاده، مادر خانه‌دار، برادر دانشجو و خواهرش است که باید زندگی‌شان را اداره کند او یا باید سمبوسه بفروشد تا خرج خانواده‌اش درآید یا باید تمرین کند تا با یک گردن‌آویز طلا استانش، شهرش و همشهریانش به او افتخار کنند. مجتبی مرادی، هر دو را می‌خواهد، ولی... !

از خودت بگو!

مجتبی مرادی هستم، عضو تیم ملی کشتی جوانان ایران، متولد 18 اردیبهشت‌ماه سال 73.

پیشاپیش تولدت مبارک، تحصیلاتت چقدر است؟


ممنون، تازه دیپلم گرفته‌ام و از مهر دانشجو می‌شوم. رشته برق را خوانده‌ام، ولی می‌خواهم تغییر رشته بدهم و تربیت‌بدنی بخوانم.

قهرمانی که سمبوسه می‌فروشد، جالب است!


(می‌خندد) بله، جالب است، ولی باید خرج زندگی را در بیاورم.

حالا چرا سمبوسه‌فروشی؟


نمی‌دانم، شاید چون سرمایه‌ای نداشتم، شاید چون این کار فقط یک دکه می‌خواست، واقعاً نمی‌دانم، ولی خرج زندگیمان را می‌دهد.

در آمدش خوب است؟


باید خوب باشد؟

نمی‌دانم، تو بگو!


خوب نیست، ولی چاره‌ای هم ندارم.

شغل پدرت چیست؟


مشکل دیسک کمر دارد و از کار افتاده است.

یعنی تو خرج خانواده را می‌دهی؟


من و برادر دیگرم که دانشجوست، با هم سمبوسه می‌فروشیم تا خرج خانواده در بیاید.

الان که در اردوی تیم‌ ملی هستی نگران نیستی مشکلی پیش بیاید؟


همیشه نگرانم، حتی روز‌‌هایی که در دزفول سمبوسه می‌فروشم.

خرج چنـد تن را بـا این دکه سمبوسه‌فروشی تأمین می‌کني؟


پنج نفر، پدر و مادرم، خودم، برادرم و خواهرم. البته یک خواهر و برادر دیگر هم دارم که ازدواج کرده‌اند.

مگر نه این که عضو تیم ملی کشتی هستی؟ فدراسیون نباید به تو حقوق بپردازد؟


فعلاً معلوم نیست، ولی حقوقی هم اگر بدهند آنقدر بالا نیست که حتی خرج خودم در بیاید.

خرج خودت؟


بله، کشتی ورزش پرهزینه‌ای است، تغذیه کامل و کافی لازم دارد، مکمل‌‌‌های مختلف با قیمت‌‌‌های بالا باید استفاده کنیم. همه اینها هزینه‌بر است و اینها از حقوقی که شاید فدراسیون بدهد هم در نمی‌آید.

پس چطور خودت را آماده نگه می‌داری؟


(می‌خندد) به سختی.

خوزستان را با فوتبالش می‌شناسند، چرا سراغ فوتبال نرفتی که درآمدش بیشتر است؟


اتفاقاً فوتبالیست بودم و در تیم پگاه خوزستان بازی می‌کردم. کاپیتان این تیم هم بودم، ولی مصدوم شدم و هر دو دستم شکست به خاطر همین فوتبال را ر‌‌ها کردم.

چه شد کشتی‌گیر شدی؟


پسرعمویم کشتی‌گیر بود، چند بار با او رفتم باشگاه کشتی، علاقه‌مند شدم و با مشورت پدر و مادرم کشتی را به صورت حرفه‌ای دنبال کردم.

خوزستان کشتی‌گیر مطرح دارد؟


خوزستان مهد کشتی فرنگی است، ولی در آزاد تا امروز کسی را نداشته و من نخستین كسي هستم که برای این استان افتخار کسب می‌کنم.

نایب‌قهرمان رقابت‌‌های جهانی ترکیه و سوم رقابت‌‌های جهانی مجارستان، سخت نیست که خودش را با سمبوسه‌فروشی آماده کند؟


چاره‌ای ندارم.

به مسئولان استان و شهرتان مراجعه نکرده‌ای؟


چرا! مراجعه کردم. فرماندار گفت برای این که بخواهند امکانات به من بدهند باید ازدواج کنم که امکانش نبود بعد هم گفتند برادرم 8/ 9 میلیون بیاورد، آنها زمینی در اختیارمان بگذارند، 25 میلیون هم وام بدهند تا ساخت و‌ ساز کنم.

پیشنهاد خوبی به نظر می‌رسد؟


اگر من 8/ 9 میلیون با وام 25 میلیونی داشتم که جا‌های بهتری برای سرمایه‌گذاری هم سراغ دارم. این 8 میلیون را از کجا باید بیاورم.

از برادرت نمی‌توانستی بگیری؟


او هم وضع مالی آنچنانی ندارد به همین دلیل نمی‌تواند این مبلغ را جور کند.

فدراسیون امکاناتی در اختیار تو قرار نمی‌دهد؟


فدراسیون امکانات آنچنانی ندارد.

چرا عضو تیم‌‌های باشگاهی متمول نمی‌شوی؟


باید مرا بخواهند که عضو تیم شوم یا نه؟

یعنی پیشنهادی نداشتی؟


نه!

یک کشتی‌گیر در تیم باشگاهی چقدر می‌گیرد؟


اگر کشتی‌گیر درجه یک باشد نهایتاً 50، 60 میلیون تومان.

بگذریم، کشتی را تا کجا ادامه می‌دهی؟


تا قهرمانی المپیک.

به این عنوان می‌رسی؟


تمام تلاشم را می‌کنم.

به فوتبالیست‌‌ها حسودی نمی‌کنی؟


خیلی!

برای تمرین مشکلی نداشتی؟


چرا؟! مشکل که هست. من بعد از رقابت‌‌های جهانی مجارستان متأسفانه نتوانستم تمرین کنم و شش ماه بدون تمرین بودم. این برای یک کشتی‌گیر فاجعه است.

چرا نتوانستی؟


مربی‌ام با هیأت کشتی به مشکل خورد و باعث شد من نتوانم 6 ماه تمرین کنم.

به تو چه ربطی داشت؟


نمی‌دانم! ولی اجازه ندادند تمرین کنم. محمد طلایی، سرمربی تیم ملی کشتی وقتی فهمید، دعوتم کرد، آمدم تهران تا در اردوی تیم ملی از تمریناتم عقب نیفتم.

پس مشکلات اساسی هم در تمرین داری؟


بله، در خوزستان چون اکثراً کشتی‌گیر فرنگی هستند من حریف تمرینی مناسبی ندارم، چند بار به من پیشنهاد دادند فرنگی بگیرم، ولی می‌خواستم برای خوزستان در کشتی آزاد هم افتخارآفرینی کنم به همین دلیل قبول نکردم.

چند کیلویی؟

106 کیلو هستم به همین دلیل باید در 120 کیلو کشتی بگیرم.

سخت نیست!


سخت که هست، ولی برایم مهم نیست.

تربیت بدنی یا همان اداره ورزش خوزستان هم کمک نمی‌کند؟


چرا، آنها کمک کرده‌اند، ‌ولی به حد توانایی‌شان! البته در مسابقات خارجی هم که می‌رویم 250 دلار پول تو جیبی به ما می‌دهند.

آن هم حتماً همانجا خرج می‌شود!


(می‌خندد)

حرف پایانی اگر مانده بگو!


اول از محمد طلایی عزیز تشکر می‌کنم که هرچه عنوان و مقام دارم سهم بیشترش مال اوست، بعد هم از مسئولان می‌خواهم به کشتی و کشتی‌گیران بیشتر رسیدگی کنند. کشتی ورزش اول کشور است و مردم از آن انتظار مدال دارند.




:: موضوعات مرتبط: اجتماعي , ,
:: برچسب‌ها: کشتی , تربیت بدنی , ورزش خوزستان , کشتی‌گیر فرنگی ,
:: بازدید از این مطلب : 385
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
ن : اسماعیل اسدی خواه
ت : پنج شنبه 14 ارديبهشت 1391
.
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








موضوعات
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
پشتیبانی