افت شدید قيمت‌ها دربازار ارز و سکه
.
اطلاعات کاربری
درباره ما
دوستان
خبرنامه
آخرین مطالب
لینکستان
دیگر موارد
آمار وب سایت

به گزارش جارنیوز به نقل از افکارنیوز

خبر ثبت‌نام قریب‌الوقوع برای پیش فروش سکه ازیک سو و برخی اخبار مثبت اظهار شده در عرصه‌هاي بین‌المللی در خصوص مسائل ایران و غرب فضای مثبتی را در بازار ایجاد کرد. افزایش عرضه و تعداد فروشنده‌هاي ارز و سکه در بازار موجب شد تا ضمن کاهش شدید قيمت‌ها، خرید توسط صرافان وسکه فروشان متوقف شده و به ندرت سکه و ارز از مردم خریداری شود.

روز سه شنبه بانک مرکزی خبر انجام دورتازه‌اي از پیش فروش سکه را در یک نشست خبری منتشر کرد. بنا بر اطلاعات به دست آمده دور تازه‌ای از پیش‌فروش سکه در روزهای باقیمانده از سال انجام می‌شود. در تازه‌ترین برنامه‌های اعلام شده توسط مقامات بانک مرکزی امسال نیز برای دومین بار پیش فروش سکه انجام می‌شود. طبق اطلاعات به دست آمده دوره جدید با تفاوت‌هایی نسبت به دوره قبل انجام می‌شود که مهم‌ترین تفاوت آن محدودیت در سقف خرید سکه از سوی متقاضیان است.

بنا بر اعلام مسوولان قیمت‌گذاری سکه در دوره جدید بر اساس متغیرهای جهانی انجام می‌شود تا زمینه را برای ایجاد رانت فراهم نکند. تاریخ دقیق زمان شروع پیش فروش پس از تصویب در دولت از سوی بانک مرکزی اعلام می‌شود. پس از مشخص شدن تاریخ پیش فروش بانک مرکزی جزئیات و نحوه اجرای طرح را اطلاع‌رسانی خواهد کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت سکه در این روزها بالاتر از ارزش واقعی با توجه به در نظر گرفتن متغیرهای جهانی و قیمت دلار بازار آزاد فروش می‌رود به قول برخی حبابی شده است.

افت قیمت سکه و ارز در این روزها نیز طبق انتظار در مسیر کاهشی است. در این روزها همچنین برخی شایعات از برنامه‌اي در بانک مرکزی خبر می دهند که قیمت دلار را تا ۲۲۰۰ تومان کاهش دهد. این دست از اخبار که البته چندان قابل اعتنا نیز نیست، می‌تواند جزیی از یک طرح برای سوق دادن به افزایش عرضه باشد.با این حال گفته شده طرح جدید ارزی در زیرمجموعه‌های دولت با محوریت بانک مرکزی در مرحله کارشناسی است که در صورت تصویب نهایی، نرخ دلار در بازار تا ۲۲۰۰ تومان کاهش خواهد یافت.

طرح ارزان سازی نرخ ارز در زیرمجموعه‌های دولت با محوریت بانک مرکزی مراحل کارشناسی را می‌گذراند و هدف از آن، مقابله با سفته‌بازی و حذف رانت‌ها از بازار ارز است.

در روزسه‌شنبه البته خبر دیگری نیز بازار ارز را دربرگرفت. طرح برخورد با اخلالگران بازار ارز و جلوگیری از رانت‌هاي اطلاعاتی در خصوص قیمت ارز در دستگاه‌های مختلف و مجازات جریمه از دو سال تا پنج سال زندان ، جریمه نقدی دوبرابر میزان معامله شده و در سطح کلان مجازات اعدام به عنوان مفسد فی الارض ،از جمله موارد مهم تمهیدات اعلام شده در طرح نمایندگان برای مقابله با اخلال‌گران بازار ارز اعلام شد. در این میان البته آنچه در طرح ۱۰ ماده‌اي مجلس آمده کمتر توجهی به ریشه یابی مشکلات بازار ارز از جمله سیاست‌های پولی شده است.

ماده هفت این قانون تاکید داردهر یک از افراد مسوول در دستگاه‌های دولتی که به نحوی از جمله افشای اطلاعات سری یا محرمانه در اخلال در نظام ارزی کشور موثر باشد به حبس از پنج تا ده سال و در صورتی که اقدام وی با قصد اخلال یا با علم به موثر بودن آن در اخلال در نظام ارزی کشور باشد به مجازات افساد فی‌الارض محکوم می‌گردد. هر گاه اقدامات مزبور مستند به تقصیر هر یک از مسوولان دستگاه‌های دولتی باشد مرتکب به حبس از دو تا پنج سال محکوم می‌گردد.

در این میان البته در تبصره ذیل ماده ۷ این طرح آمده است: منظور از تقصیر در این ماده هرگونه اقدام ناشی از عدم تخصص کافی، عدم انجام کارشناسی کافی یا بی‌توجهی به نظرات کارشناسی، عدم نظارت کافی یا عدم گزارش تخلفات به دستگاه‌های مسوول قضایی و اطلاعاتی، عدم رعایت مقررات قانونی و مانند آنها است، به گونه‌ای که موارد فوق به صورت بین تاثیر در اخلال بازار ارز داشته باشد.

در این راستا توجه بیشتر به تنظیم دقیق‌تر سیاست‌های پولی از جمله تعیین نرخ بهره با مکانیسم حفظ سپرده‌هاي بانکی دربلند مدت از نظر کارشناسان امری مثبت تلقی شده است.

در عرصه بین‌المللی و منطقه‌اي نیز روز گذشته خبرهای مثبتی در خصوص آرام کردن فضای بازار ارز و امید به کاهش قيمت‌ها به وجود آمد. جدای از اظهار نظرهای رییس‌جمهور و وزیر امور خارجه، روز گذشته سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در خصوص شرایط کشور برای گفت‌وگو با آمریکا گفت: اگر آنها قصد مذاکرات جدی و همکاری با کشورهای در حل مشکلات بین‌المللی را دارند ما آماده هستیم اما شرط مذاکره این است که رفتار از موضع برابر داشته باشند و اشتباهات گذشته را کنار بگذارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی که آمریکایی‌ها باید در عمل چه اقدامی انجام دهند که مذاکره عملی شود، گفت: یکی از بحث‌هاي روز موضوع فعالیت‌هاي هسته‌اي کشورهای مستقل است. گفت‌وگوی ایران و ۱+۵ نزدیک است و اگر آمریکایی‌ها اصرار دارند مذاکره مستقیم داشته باشند باید برای حل مشکلی که در رابطه با فعالیت هسته‌اي ما به وجود آورده‌اند اقدام کنند.

بازار داخلی


روز گذشته در بازارآزاد ارز و سکه هر دلار تا ساعت ۱۴ به وقت تهران با تقریبا ۱۸۰ تومان افت قیمت نسبت به زمان مشابه روز سه‌شنبه، با قیمت ۳۷۰۰ تومان بر تابلو صرافی‌ها نقش بست. قیمت یورو در این ساعات البته همچنان در نوسان بود با این حال به ۵۱۰۰ تومان رسید که نسبت به روز قبل ۱۱۰ تومان کاهش ثبت کرد. قیمت پوند انگلیس نیز در بازار با ۹۰ تومان کاهش تا ۵۹۵۰ تومان افت کرد.

در بازار سکه و طلا نیز افت قيمت‌ها شرایط را تغییر داد. قیمت سکه تا ۱ میلیون و۴۱۰ هزار تومان هم بر تابلو‌ها نقش بست. این سطح قیمت سکه نسبت به روز قبل تقریبا ۱۱۵ هزار تومان کاهش ثبت کرد.قیمت خرید سکه در این زمان تا ۱ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان هم اعلام شد. قیمت سکه البته تا ساعت ۱۵:۳۰ دوباره با ۴۰ هزار تومان افزایش مواجه شد و بخشی از افت قیمت را تعدیل کرد. قیمت نیم سکه تا ۷۵۰ هزار تومان افت کرد که ۲۵ هزار تومان کاهش ثبت کرده بود. ربع سکه نیز با ۲۰ هزار تومان کاهش تا ۴۷۰ هزارتومان افت کرد. در بازار طلا قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار هم با تقریبا ۲۸۰۰ تومان کاهش تا ۱۴۶ هزارتومان افت داشت.

مرکز مبادلات

در مرکز مبادلات ارزی قیمت دلار با ۵ ریال کاهش مواجه شد و به ۲۴ هزار و ۵۳۷ ریال رسید. در مقابل یورو با ۲۱۱ ریال افزایش تا ۳۳ هزار و ۳۱۹ ریال افزایش یافت.دیروز به طور کلی در این مرکز ۶ ارز کاهش قیمت و ۷ ارز افزایش قیمت داشتند. در این میان وون کره جنوبی هم بدون تغییر ۲۳ هزار ریال فروخته شد.

دیروز درهم امارات ۲ ریال، یوآن چین ۳ ریال، صد ین ژاپن ۴۰۰ ریال ،پوند انگلیس۲۴۵ ریال و ریال قطر ۱ ریال کاهش ارزش داشتند. در این میان البته لیر ترکیه ۹ ریال، روبل روسیه و روپیه هند هر یک ۴ ریال، فرانک سوئیس ۷۲ ریال و کرون سوئد ۵ ریال افزایش قیمت را تجربه کردند.

قیمت طلا در بازارهای جهانی


روز گذشته بهای طلا در بازارهای جهانی تا ۱۶۶۷ دلار کاهش یافت و دوباره تا ۱۶۷۵ دلار افزایش ثبت کرد. افزایش تقاضا برای خرید دارایی‌هاي پرریسک دلیل کاهش قیمت آن عنوان شد و این در حالی است که قیمت آن دوباره در مسیر افزایشی قرار گرفت.




:: موضوعات مرتبط: اقتصادي , ,
:: برچسب‌ها: قیمت طلا در بازارهای جهانی , بازار داخلی , پیش فروش سکه , اخلالگران بازار ارز , بازار ارز و سکه ,
:: بازدید از این مطلب : 606
|
امتیاز مطلب : 20
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
ن : اسماعیل اسدی خواه
ت : پنج شنبه 19 بهمن 1391
.
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








موضوعات
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
پشتیبانی