همسویی بازارها در جهت ریزش قیمت
.
اطلاعات کاربری
درباره ما
دوستان
خبرنامه
آخرین مطالب
لینکستان
دیگر موارد
آمار وب سایت

به گزارش جارنیوز به نقل از دنیای اقتصاد

به تحلیل برخی کارشناسان بازارهای بین‌المللی، با توجه به اینکه سرمایه‌گذاران منتظر تصمیم مقامات بانک مرکزی آمریکا درخصوص کاهش یا توقف طرح محرک اقتصادی هستند و از معاملات دست کشیده‌اند، قیمت جهانی طلا در محدوده باریکی نوسان می‌کند.

در دیگر سو بازارهای داخلی طلا و سکه همچنان به ریزش‌ها ادامه می‌دهند. روز گذشته رییس اتحادیه طلا و جواهر استان تهران از نوسان قيمت طلا ظرف چند روز گذشته سخن گفت و افزود که این مساله منجر به رکود خريد و فروش اين فلز گرانبها در بازارهای کشور شده است. وفادار همچنین گفت طلافروشی‌ها عمدتا، معاملات سنگين را انجام نمی‌دهند. به اعتقاد وی، رکود در بازار طلا تا اعلام برنامه‌های اقتصادی دولت آينده ادامه دارد. وفادار همچنین معتقد است که کاهش قيمت طلا و سکه ظرف روزهای گذشته علت رکود در بازار خريد و فروش طلا نيست، بلکه نوسان پی‌‌در‌پی نرخ‌ها در بازار طلا موجب رکود فعلی شده است.

از طرفی سیگنال‌های بازار نشان می‌دهد که بیشتر سرمایه‌گذاران طلا و سکه در حال حاضر فروشنده هستند و حجم تقاضا در این بازارها به شدت کاهش یافته است؛ اما در مورد دلار برخی فعالان بازار معتقدند که هنوز بسیاری از مردم به فروش دلارهای خانگی اقدام نکرده‌اند و ورود این دلارها به بازار، می‌تواند زمینه را برای کاهش‌های بیشتر قیمتی هموار کند. بر اساس گفته‌های ریيس كميسيون اقتصادی مجلس و ریيس كل بانك مركزی، بين ۱۶ تا ۲۰ ميليارد دلار پول خارجی در دست مردم است كه ورود اين پول‌ها به بازار می‌تواند در شرایط حاضر كمك بزرگی به اقتصاد باشد.

هر چند سيستم بانكی چندين بار با اتخاذ تدابيری نظير افتتاح حساب ارزی و پرداخت سود به سپرده‌های ارزی درصدد برآمد از اين اعتبار موجود استفاده كند؛ اما هرگز نتوانست اعتماد دارندگان پول‌های خارجی را جلب كند؛ حالا با قوی شدن احتمال كاهش قيمت ارز در ماه‌های آتی، به نظر می‌‌رسد كم‌كم دلارها خود را در بازار نشان دهند. البته این در حالی است که برخی دیگر از فعالان بازار بر این باورند که یکی از دلایل افت بهای دلار نه تنها فروش دلارهای خانگی است، بلکه دلارهای ناشی از صادرات فعالان صنعتی نیز هم‌اکنون وارد بازار شده است. این همه در شرایطی بود که روز گذشته بهای دلار در بازار آزاد کاهش محسوسی داشت و به ۳۳۹۰ تومان هم رسید. قیمت سکه نقدی نیز به میزان چشمگیری ریزش را تجربه کرد و در ساعاتی از روز به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید.

در بازار قراردادهای آتی سکه بورس کالا نیز همچون دیگر روزهای این هفته (به جز روز یکشنبه که بازار با نوسانات شدید قیمتی رو به رو شد و در نهایت در محدوده نزدیک به یک درصد مثبت شد) سکه‌های هر سه سررسید با کاهش قیمت مواجه بودند. حجم معاملات در این بازار روز گذشته در حدود ۸۰۰۰ معامله بود که نسبت به روز دوشنبه کاهش نشان می‌داد.

در نهایت روز گذشته ریزش قیمت در بازارهای طلا و سکه نقدی، دلار و اونس طلا موجب شد تا بازار آتی سکه نیز روند نزولی را پشت سر بگذارد. سکه سررسید تیر ماه در این روز با کاهش ۲.۰۱ درصد، سررسید مرداد با افت ۲.۲۲ درصد و سکه سررسید شهریور ماه با ۱.۸۵ درصد کاهش به ترتیب در محدوده قیمتی (پایین‌ترین و بالاترین قیمت) یک میلیون و ۲۲۳ هزار تا یک میلیون و ۲۳۷ هزار تومان، سررسید مرداد در محدوده یک میلیون و ۲۴۰ هزار تا یک میلیون و ۲۵۶ هزار تومان و سکه سررسید شهریورماه در محدوده یک میلیون و ۲۶۹ هزار تا یک میلیون و ۲۸۴ هزار تومان معامله شد. در این روز بازار معاملات آتی سکه شاهد نوسانات فراوانی بود و حدود ۳۰ هزار تومان از قیمت هر سکه کاسته شد.

به اعتقاد برخی فعالان بازار، احتمالا این ریزش‌ها ادامه خواهد داشت؛ اما این مساله تا حدود زیادی بستگی به تصمیم نهایی فدرال رزرو دارد. به اعتقاد این کارشناسان، ریزش‌های فرسایشی این هفته، تا حدودی در هفته آینده جبران خواهد شد و هفته جدید روزهای متعادل‌تری را برای بازارها رقم خواهد زد.

مساله‌ای که در این میان قابل تامل است کاهش وجه تضمین در بازار آتی سکه است که روز یکشنبه اتفاق افتاد و توانست تا حدودی رونق را به این بازار بازگرداند؛ اما این میزان تحرک کمتر از حد انتظار بازار بود. افزایش وجه تضمین منجر به کاهش اختلاف سررسیدها می‌شود؛ به نحوی که می‌تواند به یکسان شدن قیمت هر سه سررسید و رسیدن آنها به قیمت سکه نقدی بیانجامد و رکود را در بازار حاکم کند؛ چراکه انگیزه‌ای برای معامله باقی نمی‌گذارد؛ اما برعکس کاهش میزان وجه تضمین، از آنجا که اختلاف بین سررسیدها را افزایش می‌دهد، باعث می‌شود که خریدار راغب به خرید سررسیدهای دورتر شود. در حال حاضر که وجه تضمین به میزان ۲۰ درصد کاهش یافته است، بازار انتظار رونق بیشتری را دارد و انتظار می‌رود که اختلاف بین سررسیدها از ۳۰ به ۴۰ هزار تومان افزایش یابد که در چنین شرایطی علاوه بر اینکه انگیزه خریداران افزایش پیدا خواهد کرد، آربیتراژورها نیز به این بازار باز خواهند گشت. به نظر می‌رسد بازار آتی سکه هنوز اثرات پایین آمدن وجه تضمین را در کوتاه‌مدت درک نکرده است؛ اما به پیش‌بینی برخی کارگزاران این بازار، معامله‌گران در بلند‌مدت شاهد اختلاف بیشتر میان سررسیدها و رونق بیشتر این بازار خواهند بود.




:: موضوعات مرتبط: اقتصادي , ,
:: برچسب‌ها: قیمت جهانی طلا , ریزش قیمت , فعالان بازار , اتحادیه طلا ,
:: بازدید از این مطلب : 281
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
ن : اسماعیل اسدی خواه
ت : پنج شنبه 30 خرداد 1392
.
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








موضوعات
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
پشتیبانی