اولین شناسنامه برای چه کسی صادر شد؟
.
اطلاعات کاربری
درباره ما
دوستان
خبرنامه
آخرین مطالب
لینکستان
دیگر موارد
آمار وب سایت

به گزارش جارنیوز به نقل از مهر

طرح ایجاد گنجینه اسناد هویتی یکی از ابتکارات سازمان ثبت احوال محسوب می شود، گنجینه ای که مرور آن حکایتهای زیادی از گذشته ها دور و نزدیک ثبت احوال در استان دارد.

به گفته متولیان امر هدف از ایجاد این گنجینه معرفی بزرگان، نمایش اسناد هویتی آنها و همچنین انتقال آثار این بزرگان به نسلهای فعلی و آینده و در نهایت شناخت سهم این افراد در فرهنگ بومی و ملی عنوان شده است، موضوعی که می تواند در ارتقا سطح آگاهی های آحاد مختلف مردم و کمک به پژوهشگران، محققان و مراکز علمی و دانشگاهی نقش مهمی ایفا کند.

۹۰ سال قدمت حاصل فعالیت ثبت احوال در لرستان

بد نیست بدانیم که ثبت احوال در لرستان نزدیک به ۹۰ سال قدمت دارد و نخستین بار با تاسیس اداره ثبت احوال در خرم آباد و بروجرد در سال ۱۳۰۵ فعالیت در این زمینه شکل رسمی به خود گرفت.

پس از این دو شهرستان که دارای ثبت احوال شدند، شهرستان دیگر استان یعنی الیگودرز در سال ۱۳۰۸ دارای اداره ثبت احوال شد. این در حالیست که تا پیش از تاسیس این ادارات در استان ثبت احوال در کشور به صورت منطقه ای اداره می شود و لرستان دارای ادارات مستقل نبوده است.

فعالیت ثبت احوال به بخشهای محروم رسید

به مرور بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران تعداد ادارات ثبت احوال لرستان نیز تکمیل شد به طوریکه شهرستانهای سلسله، دلفان، دورود، کوهدشت، پلدختر، ازنا، اشترینان، ویسیان، چگنی، چغلوندی، پاپی و رومشکان در فاصله سالهای ۱۳۶۱ تا ۱۳۷۰ صاحب اداره ثبت احوال شدند.

شکل گیری ادارات ثبت احوال در طول سه دهه گذشته در لرستان به گونه ای پیش رفت که امروزه در بخش زز و ماهرو به عنوان یکی از مناطق صعب العبور استان نمایندگی ثبت احوال در حال فعالیت است تا شاهد گستردگی فعالیت در این حوزه باشیم.

هم اکنون ثبت احوال در استان لرستان در قالب ۱۷ اداره و ۹ نمایندگی به مردم ارائه خدمات می کند، دستگاهی که نقش مهمی در ثبت اسناد هویتی مردم این استان در حافظه تاریخی این دیار دارد.

اولین لرستانی که صاحب شناسنامه شد؟

مدیر کل ثبت احوال استان لرستان ظهر یکشنبه در این رابطه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه اولین سند و شناسنامه در لرستان به نام "فضل الله خان جهان شاه" صادر شده است اظهار داشت: این سند برای اولین بار در شهرستان خرم آباد صادر شده است.

حسین میر دریکوند بیان داشت: به مروز زمان کار صدور شناسنامه در شهرهای بروجرد و الیگودرز نیز انجام شد.

وی با اشاره به ایجاد گنجینه اسناد هویتی مشاهیر و بزرگان استان لرستان بیان داشت: در این راستا اقداماتی از قبیل ایجاد پورتال گنجینه در وب سایت و آرشیو الکتریکی اسناد اداره کل و ادارات تابعه، تهیه آلبوم مشاهیر، سرداران، روحانیون شهید و خیرین استان، چاپ بروشور برای معرفی شهدای استان لرستان از صورت گرفته شده است.

مدیر کل ثبت احوال استان لرستان ادامه داد: همچنین جمع آوری اطلاعات "اولین های" استان برای چاپ و تهیه آلبوم، تهیه آلبوم رنگی از صدور شناسنامه ماشینی بالای ۱۵ سال از دیگر اقدامات صورت گرفته در قالب ایجاد گنجینه اسناد هویتی مشاهیر و بزرگان استان لرستان بوده است.

گنجینه ای برای نگهداری اسناد هویتی بزرگان لرستان

میردریکوند هدف از ایجاد این گنجینه را معرفی بزرگان استان لرستان و نمایش اسناد هویتی، آثار و انتقال آن به نسلهای فعلی و آینده دانست و گفت: همچنین تقویت تفاهم بین اقوام، شناخت سهم اقوام در فرهنگ و تمدن جهانی و تلاش در راستای بهبود و افزایش میزان اگاهی های عمومی به ویژه پژوهشگران و محققان از دیگر اهداف ایجاد این مرکز بوده است.

وی همچنین ایجاد بانک اطلاعاتی ارزشمندی از فرهیختگان که اکثر آنها از چهره های برجسته جهانی، ملی و منطقه ای هستند را از دیگر اهداف ایجاد گنجینه اسناد هویتی مشاهیر و بزرگان لرستان برشمرد و گفت: در این راستا با توسعه فضاهای موجود و فعال کردن آرشیو دیجیتالی و استفاده از فناوریهای جدید زمینه پژوهش و تحقیقات علمی در این زمینه نیز فراهم خواهد شد.

مدیر کل ثبت احوال استان لرستان با بیان اینکه در گنجینه اسناد هویتی مشاهیر و بزرگان لرستان، اسناد فراوانی از علما و مراجع استان وجود دارد گفت: در این گنجینه اسنادی از آیت الله آقاحسین مجتهد بروجردی متولد ۱۲۵۲ در شهرستان بروجرد، آیت الله روح اله کمالوند متولد ۱۲۷۲ در شهرستان خرم آباد، آیت الله حاج آقا حسین طباطبایی از سادات سلسله طباطبایی که نسب ایشان به امام حسن مجتبی(ع) می رسد و ... وجود دارد.

جمع آوری بیش از ۵۰ سند هویتی از مشاهیر و مفاخر

میر دریکوند همچنین با اشاره به وجود اسنادی از مشاهیر استان مانند حجت الاسلام سید فخرالدین رحیمی، سید جعفر شهیدی، مهرداد اوستا، عبدالحسین زرین کوب، شیخ مهدی قاضی، حمید ایزدپناه و ... گفت: همچنین اسناد و زندگینامه سرداران شهید لرستان مانند قاسم مدهنی، درویشعلی شکارچی، محمد آزادبخت، رحیم دلفانی و ... در این گنجینه جمع آوری شده است

وی همچنین با بیان اینکه قسمت دیگری از این مرکز مربوط به خیرین استان لرستان در زمینه های مختلف مسجد سازی، مدرسه سازی و ... است گفت: در این زمینه نیز اسناد هویتی از خیران لرستانی مانند محمد صالح توسلی، حاج سعید آراسته، حاج غلام رضا تقی خانی، حاج رضا توتونچی، نسرین قدمی و ... جمع آوری شده است.

مدیر کل ثبت احوال استان لرستان با بیان اینکه در مجموع در گنجینه اسناد هویتی مشاهیر و بزرگان استان لرستان بیش از ۵۰ سند وجود دارد گفت: این گنجینه با توجه به اینکه مشاهیر و بزرگان فراوانی در لرستان زندگی می کرده اند به مرور زمان غنی تر خواهد شد.

مدیر کل ثبت احوال استان لرستان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه اولین شناسامه هایی که در استان صادر شده به صورت "مچی" بوده است تصریح کرد: این شناسنامه ها که سال ۱۲۹۷ صادر شده بودند به صورت دستبند در دستان افراد بوده است.




:: موضوعات مرتبط: فرهنگ/هنر , ,
:: برچسب‌ها: شناسنامه , سازمان ثبت احوال , ,
:: بازدید از این مطلب : 361
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
ن : اسماعیل اسدی خواه
ت : یک شنبه 23 تير 1392
.
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








موضوعات
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
پشتیبانی