عجیب‌ترین ماده قانون انتخابات در جهان
.
اطلاعات کاربری
درباره ما
دوستان
خبرنامه
آخرین مطالب
لینکستان
دیگر موارد
آمار وب سایت

به گزارش جارنیوز به نقل از تابناک

تنها سه روز تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در مصر باقی مانده و گمانه‌زنی‌ها درباره این انتخابات ادامه دارد. با این حال، بررسی قانون انتخابات این کشور، حاکی از وجود ماده ای است که می‌تواند کل نتایج انتخابات را تحت‌الشعاع قرار دهد.

 

 

تنها سه روز تا برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در مصر باقی مانده و گمانه‌زنی‌ها درباره این انتخابات ادامه دارد. با این حال، بررسی قانون انتخابات این کشور، حاکی از وجود ماده‌ای است که می‌تواند کل نتایج انتخابات را تحت‌الشعاع قرار دهد.

 

به گزارش تابناک ، سه‌شنبه و چهارشنبه این هفته، نخستین انتخابات ریاست جمهوری مصر پس از سقوط رژیم «حسنی مبارک» در این کشور برگزار خواهد شد.

 

با این حال، بررسی اجمالی قانون انتخابات مصر، نشان می‌دهد ماده ۲۸ این قانون به اندازه‌‌ای شگفت‌آور است که می‌توان آن را عجیب‌ترین ماده قانون انتخابات در جهان دانست. این ماده فرصت انتخاب آزاد را از مردم واجد شرایط می‌گیرد و در واقع می‌تواند جلوی رئیس جمهور شدن کسی که بیشترین آرا را به دست آورده، بگیرد.

 

بنا بر این گزارش، در صورت وقوع چنین حالتی، برنده انتخابات باید به راحتی جای خود را به نفر دوم ـ که رقیب اصلی او در تصاحب این کرسی بوده ـ تحویل دهد.

 

بر پایه ماده ۲۸ قانون انتخابات مصر، کمیته قضایی ناظر بر انتخابات ریاست جمهوری، حق دارد پس از پایان انتخابات و اعلام نتایج و مشخص شدن نامزد پیروز، تشخیص دهد، فردی که در انتخابات پیروز شده، صلاحیت تصدی پست ریاست جمهوری را دارد یا خیر و در صورت تشخیص نداشتن صلاحیت، باید جای خود را به نفر دوم بدهد.

 

گفتنی است، این ماده قانونی جنجال برانگیز، باعث پدید آمدن اختلاف نظر و شکاف شدید میان سیاستمداران و رسانه‌های مصری شده، به گونه‌ای که شماری از تحلیلگران سیاسی مصر، بر این باورند، این قانون به درخواست بازماندگان رژیم سابق تهیه و تنظیم شده تا در صورت پیروزی نامزد اسلامگرایان در انتخابات، کمیته قضایی ناظر بتواند با تکیه بر ماده ۲۸ قانون انتخابات، فرد پیروز را حذف کرده و کنار بزند و نفر بعد را پیروز انتخابات اعلام کند.

 

به باور این گروه، بازماندگان رژیم مبارک نگرانند که به جای «أحمد شفیق»، «عبدالمنعم أبوالفتوح» که نامزدی اسلامگراست، پیروز انتخابات شود. از همین روی، ماده ۲۸ را وارد قانون انتخابات کرده‌اند.




:: موضوعات مرتبط: سياسي , ,
:: برچسب‌ها: مصر , انتخابات , ابوالفتوح ,
:: بازدید از این مطلب : 324
|
امتیاز مطلب : 20
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
ن : اسماعیل اسدی خواه
ت : سه شنبه 2 خرداد 1391
.
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








موضوعات
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
پشتیبانی