گراني كاغذ كي مهار مي‌شود؟
.
اطلاعات کاربری
درباره ما
دوستان
خبرنامه
آخرین مطالب
لینکستان
دیگر موارد
آمار وب سایت

به گزارش جارنیوز به نقل از ایسنا

افزايش قيمت كاغذ در چند ماه گذشته در حالي ناشران و مطبوعات را تحت فشار قرار داده كه به گفته وزير صنعت، معدن و تجارت، مشكل بازار كاغذ با راه‌اندازي دو كارخانه جديد و تسهيل واردات آن به زودي حل مي‌شود.

به گزارش ايسنا، افزايش قيمت كاغذ در بازار موضوع تازه‌اي نيست، اما در چند هفته گذشته نامه‌نگاري تعداد زيادي از ناشران و فعالان مطبوعات باعث شد تا بار ديگر توجه همه به سمت وضعيت بازار كاغذ معطوف شود. با توجه به اين‌كه كاغذ ماده اوليه اصلي كار ناشران و فعالان مطبوعات است، هرگونه نوسان در بازار آن به شدت فعاليتهاي آنها را تحت تاثير قرار مي‌دهد.

رئيس موسسه پژوهشي ميراث مكتوب با اشاره به اين‌كه اگر گراني كاغذ مهار نشود، صنعت نشر آسيب مي‌بيند، گفته كه با ادامه افزايش قيمت كاغذ تيراژ كتابهايي كه قرار است چاپ شوند نيز كم مي‌شود.

به گفته اكبر ايراني، گرانی کاغذ باعث می‌شود قدرت خرید مخاطب کاهش یافته و مردم سراغ کتابهای زیراکسی، دیجیتالی و اینترنتی بروند و با عالم کتاب و کتابخوانی فاصله گیرند.

اما ابزار نگراني درباره وضعيت بازار كاغذ تنها مربوط به ناشران و مطبوعات نبوده و حتي مسئولان دولتي هم از وضعيت به وجود آمده انتقاد كرده‌اند.

در همين زمينه محمد حسيني، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، با اشاره به وضعيت نابه‌سامان بازار كاغذ تاكيد كرده كه دولت با تشكيل جلساتي براي حل مشكل گراني كاغذ چاره‌انديشي كرده و قرار است براي واردات اين محصول ارز مرجع اختصاص يابد. از سوي ديگر بهمن دري - معاون امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، نيز وعده حل مشكل بازار كاغذ تا شش ماه آينده را داده است.

در همين حال وزير صنعت، معدن و تجارت درباره اقدامات انجام شده براي حل مشكل بازار كاغذ عنوان كرده كه دو كارخانه جديد كاغذ در دست احداث بوده و مشكلات دو كارخانه ديگر كاغذسازي كشور نيز در حال برطرف شدن است.

به گفته غضنفري، كارخانه‌هاي كاغذسازي براي ورود مواد اوليه با مشكل مواجهند كه دليل آن نيز برخي پيچيدگي‌هاي مربوط به نرخ ارز است كه با بانك مركزي توافق شد واردات اين مواد در گروه ارز مرجع قرار گيرد.

به گفته مديران كارخانه‌هاي كاغذسازي، خمیر کاغذ به‌ عنوان ماده اولیه تولید کاغذ که تنها از طریق واردات تامین می‌شود با افزایش قیمت مواجه بوده که این امر تاثیر چشمگیری بر افزایش قیمت تمام‌شده کاغذ داشته است.

به گزارش ايسنا، براساس آمارهاي سنديكاي توليدكنندگان كاغذ و مقواي ايران سالانه 1.5 تا دو میلیون تن کاغذ در کشور مصرف می‌شود. حدود ۷۵ کارخانه با ظرفیت تولید ۷۵۰ هزار تن کاغذ در کشور ایجاد شده که فقط ۵۰۰ هزار تن آن فعال است و سالانه یک میلیون تن کاغذ نيز وارد کشور می‌شود.

وزارت صنعت، معدن و تجارت بعد از اجراي فاز نخست قانون هدفمندي يارانه‌ها، با افزايش قيمت کاغذ روزنامه در دو مرحله و در مجموع به ميزان 17 درصد موافقت كرده بود.




:: موضوعات مرتبط: اقتصادي , ,
:: برچسب‌ها: افزايش قيمت كاغذ , دیجیتالی , اینترنتی , وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ,
:: بازدید از این مطلب : 557
|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
ن : اسماعیل اسدی خواه
ت : جمعه 5 خرداد 1391
.
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








موضوعات
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
پشتیبانی