پسته برای ایرانی‌ها ۱۰ هزار تومان گران‌تر
.
اطلاعات کاربری
درباره ما
دوستان
خبرنامه
آخرین مطالب
لینکستان
دیگر موارد
آمار وب سایت

به گزارش جارنیوز به نقل از اکو نیوز


به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران(econews.ir)، با توجه به اینکه پسته محصول صادراتی کشورمان است، قیمت آن در بازار داخل تابع بازار جهانی است و با توجه به افزایش قیمت این محصول از سال گذشته در بازاهای جهانی و افزایش نرخ ارز، قیمت این محصول در بازار داخلی نیز با افزایش یکباره مواجه شد؛ به‌طوری که پسته فندوقی صادراتی که سال گذشته کیلویی هشت هزار تومان از باغدار خریده می‌شد امسال به کیلویی ۱۷ هزار تومان افزایش یافته است.

به گفته محسن جلال‌پور ـ رییس انجمن پسته ایران ـ قیمت پسته در بازار داخل نسبت به سال گذشته صد‌درصد افزایش داشته است.
وی علت این افزایش قیمت را افزایش مصرف سرانه جهانی و افزایش قیمت این محصول در بازارهای هدف عنوان و اظهار کرد: پسته کالای صادراتی است لذا هر چه صادرات آن رونق بگیرد و با افزایش قیمت بازار جهانی مواجه شود، قیمت آن در بازار داخلی هم افزایش خواهد داشت.
به گفته‌ جلال‌پور سال گذشته ۱۶۰ هزار تن پسته در کشور تولید شد که ۱۰۰ هزار تن از این میزان صادر شده و یک میلیارد دلار ارز‌آوری برای کشورمان داشته است. اما در سال ۸۹ صادرات پسته یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار ارز‌آوری برای کشورمان داشته چرا که پسته بیشتری تولید و صادر شده بود.
رییس انجمن پسته ایران اظهار کرد: با توجه به اینکه شرایط جهانی آماده پذیرش پسته ایرانی بوده و نرخ ارز افزایش یافته و به ثبات رسیده سال گذشته صادرات پسته بسیار مناسب بود. همچنین سال گذشته برای اولین‌بار در طول تاریخ محصول پسته، هم قیمت جهانی افزایش یافت و به کیلویی ۸.۵ دلار رسید و هم نرخ ارز در کشورمان افزایش یافت که درآمد خوبی نصیب باغداران و صادر‌کنندگان پسته کرد.
اما جالب اینجاست که قیمت پسته در بازار داخلی کشورمان از بازار جهانی بیشتر است اما این محصول صادر می‌شود که رییس انجمن پسته کشور دلیل آن را نبود تقاضا و کشش در بازار داخل عنوان و اظهار کرد: سالانه ۱۰ تا ۱۵ درصد از پسته تولیدی در داخل مصرف می‌شود و بیش از این میزان در بازار داخلی کشش نیست.
به گفته وی سال گذشته ۲۵ هزار تن پسته مورد مصرف بازار ایران قرار گرفته است همچنین همیشه صادر‌کننده منافع کمی داشته و امید بخش صادرات به افزایش نرخ ارز است. از سوی دیگر پسته درجه یک که در بازار داخل عرضه می‌شود، حداقل ۱۰ درصد کیفیت بالاتری نسبت به پسته صادراتی دارد.
با توجه به اینکه امسال سال آور پسته محسوب می‌شود، پیش‌بینی شده که ۲۰۰ هزار تن پسته تولید شود که با توجه به بازارهای داغ جهانی و تقاضای مصرف و قیمت‌های مناسب بیش از یک میلیارد دلار ارزآوری برای کشورمان داشته باشد و ایران همچنان جایگاه اول صادرات خود در پسته را حفظ کند.




:: موضوعات مرتبط: اقتصادي , ,
:: برچسب‌ها: پسته , قیمت پسته , قیمت هر کیلو پسته در بازار جهانی ,
:: بازدید از این مطلب : 216
|
امتیاز مطلب : 17
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
ن : اسماعیل اسدی خواه
ت : سه شنبه 17 مرداد 1391
.
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








موضوعات
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
پشتیبانی