جنبش‌ دانشجویی ایران باید دانشجویان ‌سراسر جهان را رهبری کند
.
اطلاعات کاربری
درباره ما
دوستان
خبرنامه
آخرین مطالب
لینکستان
دیگر موارد
آمار وب سایت

به گزارش جارنیوز به نقل از فارس

خبرگزاری فارس: جنبش‌ دانشجویی ایران باید دانشجویان ‌سراسر جهان را رهبری کند
 

محمدحسن قدیری ابیانه سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در مکزیک و استرالیا در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، به بررسی جنبش‌های دانشجویی در جهان و به ویژه جنبش‌های اخیر در آمریکا و اروپا پرداخت و اظهار داشت: جوانان و دانشجویان به عنوان نیروی محرکه هر جامعه‌ای محسوب می‌شوند و به دلیل درگیر نشدنشان در مسائل اقتصادی از محافظه‌کاری کمتری برخوردار هستند.

کارشناس عالی وزارت امور خارجه با تأکید بر اینکه دانشجویان معمولاً به دنبال تحقق عدالت هستند، تصریح کرد: در بیداری اسلامی شاهد حضور پررنگ جوانان و دانشجویان بودیم و آنها سردمداری مبارزات علیه حکومت‌های مستقل را نیز بر عهده داشتند و این مسأله در غرب نیز صدق می‌کند.

وی با بیان اینکه در سال 1968 جنبش دانشجویی عدالتخواه مبارزات گسترده‌ای علیه دیکتاتورهای زمان خود و حاکمیت سرمایه‌داران پی‌گیری کرد، افزود: این جنبش‌ها در بسیاری از کشورهای غربی با خشونت و کشتار وسیع دانشجویان همراه بود؛ امروزه هم جنبش "وال‌استریت را اشغال کنید" یا به عبارتی 99 درصدی‌ها که به معنی مخالفت 99 درصد مردم با سیاست‌های حاکمیتی است و در آن منافع قشر ثروتمند اولویت اصلی را تشکیل می‌دهد را شاهد هستیم.

* جنبش‌های صورت گرفته مرگ لیبرالیسم را در غرب فریاد می‌زند

قدیری‌ابیانه بر همین اساس یادآور شد: امروزه این جنبش‌ها در غرب مرگ لیبرالیسم را فریاد زده و نظام موجود آنها را ظالمانه ارزیابی می‌کند و برای حاکمیت واقعی مردم بر امور و راهیابی نمایندگان اقشار مبارز به مناصب حکومتی تلاش می‌کنند که به شدت توسط نیروهای امنیتی سرکوب می‌شوند.

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا با تأکید بر اینکه جنبش دانشجویی ما باید نسبت به این جنبش‌ها در جهان اسلام و سایر نقاط دنیا شناخت پیدا کند، افزود: باید از این طریق ضمن حمایت از آنها به بیداری و خنثی شدن توطئه‌ها و افشای سرکوب‌های وحشیانه و دفاع از حقوق آنان بپردازند؛ همچنین تجربیات انقلاب اسلامی را به آنها منتقل و اسلام را نیز به آنها معرفی کند.

وی ادامه داد: همچنین تلاش کند تا از این راه فشار به دولت‌های غربی برای کاهش از حکومت‌های سرکوب‌گر، جهان اسلام را افزایش دهد زیرا جوانان و دانشجویان زبان یکدیگر را بهتر می‌دانند و البته دانشجویان ما باید تلاش کنند تا در موضع تأثیرگذاری و نه تأثیرپذیری باشند.

 * آمریکا و غرب رو به افول هستند

قدیری‌ابیانه با تأکید بر اینکه ما در عصری به سر می‌بریم که کمونیسم و لیبرالیسم شکست خورده‌ و نشان داده‌اند که نمی‌توانند راه‌حلی برای این مسائل داشته باشند، گفت: آمریکا و غرب رو به افول هستند و مردم این کشورها در جستجوی نظامی هستند که بتواند حاکمیت عادلانه مردم را محقق کند و اسلام در ذات خویش راه‌حل این مسئله را دارد از این رو باید اسلام را به آنها معرفی کرد.

سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا ادامه داد: از سوی دیگر تمدن بزرگ اسلامی رو به شکل‌گیری است و جمهوری اسلامی ایران عملاً و ذاتاً رهبری این تحول را بر عهده داشته و برای ملت‌ها به یک الگو تبدیل شده است از این رو دانشجویان و جنبش‌های دانشجویی ما نیز باید نقش رهبری و هدایت‌گونه نسبت به جنبش‌های دانشجویی جهان اسلام و سایر نقاط دنیا را ایفا کرده و رهنمودهای مقام معظم رهبری را به نحو مناسب به همتایان جهانی خویش منتقل کنند تا سقوط قدرت‌های استکباری و شکل‌گیری حاکمیت‌های مردمی و اسلامی را تسریع کند.

* دستگاه‌ها در برخورد با جوانان و دانشجویان دچار تندروی نشوند

وی با بیان اینکه جنبش‌های دانشجویی باید نقش مهمی در صدور انقلاب اسلامی برای خود قائل باشند، گفت: در عین حال توجه کنند که دشمنان انقلاب اسلامی و استکبار جهانی در راستای جنگ روانی و در دشمنی با اسلام و ملت ایران تلاش می‌کنند تا در جوانان و افکار آنان نفوذ و از آنها سوءاستفاده کنند لذا جوانان و دانشجویان ما باید مراقب باشند تا به مهره‌های دشمن تبدیل نشده و در پازل آنان قرار نگیرند.

قدیری‌ابیانه ادامه داد: همچنین در نقد مسائل داخلی انصاف، پرهیز از افراط و تأکید بر نقش سازنده را همواره مدنظر داشته باشند، در این صورت مجموعه دستگاه‌ها باید نسبت به خطاهایی که ممکن است دانشجویان یا جوانان به دلیل کمی تجربه انجام ‌دهند، با انعطاف برخورد کنند و دچار تندروی نشوند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: همگان باید تلاش کنند ظن خود را عین واقعیت نپندارند و روال منطقی را در پیش گیرند و بدانند بابت هر عبارت مورد استفاده خود در محضر خداوند متعال باید پاسخگو باشند.




:: موضوعات مرتبط: دانشگاه , ,
:: برچسب‌ها: جنبش‌ دانشجویی , جنبش‌های دانشجویی ایران ,
:: بازدید از این مطلب : 335
|
امتیاز مطلب : 11
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
ن : اسماعیل اسدی خواه
ت : پنج شنبه 19 مرداد 1391
.
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








موضوعات
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
پشتیبانی